Loopa är ett konkret och handling-baserat arbetssätt för hur du kan utveckla innovativa idéer, tjänster, produkter och koncept – loopa med kundvärdet i fokus.
Loopmetoden bygger på internationell forskning kring affärsutveckling, entreprenöriellt lärande och validerade konkreta verktyg för hur man utvecklar sin affärsmodell i samklang med marknaden. Grundstenarna i metoden vilar på Steve Blanks, Customer Developement, Saras Sarasvathys, Effectuationoch Alexander Osterwalders Business Model Canvas. Metoden är utvecklad tillsammans med och kvalitetssäkrad av Chalmers School of Entrepreneurship, en av världens topprankade universitet på området.
Genom loopmetoden skapas:
- Tydliga definierade kundsegment/målgrupper.
- Ökad förståelse och kunskap om kunden/målgruppen.
- Paketerade värdeerbjudanden och lösningar utformade utifrån kundernas/målgruppernas specifika och prioriterade behov/problem.
- Ett tydligt värdeerbjudande.
- En tydlig bild av positionering och En bild av hur trender påverkar oss, våra kunder och våra erbjudanden.
- Etablerade relationer med potentiella kunder.