VÄLJ DITT DRIVHUS

Gå till Drivhuset Norden
UPPSALA
SV

Hur kommer man på en idé?

Möjlighetskartan

Möjlighetskartan är ett verktyg man kan använda sig av om man vill generera nya idéer. Den utgår från dig och dina personliga karaktärsdrag och hur de kan användas i din affärsidé.

Det finns en generell uppfattning om att den första versionen av en idé redan måste vara perfekt. Med ett allt för stort fokus på att idéen ska vara så unik som möjligt så kan det hända att man istället bromsar sitt kreativa tänkande. Att istället leka lite med sin idé, att vrida och vända på den och testa att ta bort eller lägga till något kan ge dig inspiration att skapa en version som står ut och skapar ett värde.

Möjlighetskartan delar upp de olika karaktärsdragen i:

  • Intressen – Jag är passionerad i…
  • Kunskap och färdigheter – Jag kan…
  • Resurser – Följande tillgångar är tillgängliga för mig…
  • Kontakter – Jag känner…
  • Erfarenheter – Tidigare har jag…

Vi tar Lisa som exempel. Hennes intresse är att vara utomhus, fota och att träna. Hon har rest en del runt om i världen och kan tala en massa språk. Hon är också duktig på att få ihop folk och ordna aktiviteter och har tidigare jobbat extra på ett träningscenter. Lisa har utöver det ett landställe, en dator, en kamera och känner flera personer inom dessa områden som är intresserade av träning och friluftsliv.

Av alla dessa saker så kan man få fram en hel del olika företagsidéer. Det kan tex vara att anordna träningsaktiviteter på helger på hennes landställe för tex internationella studenter, en YouTube kanal som visar tips på när man ska resa runt i världen, ett språkcafé med träningspauser, en fotokurs på landet etc. Möjligheterna är många och möjlighetskartan är ett bra verktyg för att inse hur mycket som du redan har för att starta ett företag eller bygga på en massa nya spännande idéer.

Nu är det din tur! Fyll i din möjlighetskarta och se hur många idéer du kommer på!

Relaterade historier

Se alla historier

Lean Canvas – Att testa sin idé

Lean Canvas Model är mall som bygger på den populära Lean Startup-metodiken...

Läs mer

TOOKIG-METODEN

Tookig är Drivhusets ledarskapsmetod skapad för innovations och utvecklingsprocesser där vi väljer...

Läs mer

LOOPA-METODEN

Loopa är ett konkret och handlingsbaserat arbetssätt för hur du kan utveckla...

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!