VÄLJ DITT DRIVHUS

Gå till Drivhuset Norden
UPPSALA
SV

Lean Canvas – Att testa sin idé

Lean Canvas Model är mall som bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar.

Ett bra verktyg för att få en översikt av din affärsplan och se snabbt vilka möjligheter som finns genom att få ner alla olika affärsespekter på ett papper. Vad är det för värde som du skapar för kunden med din idé? Hur formulerar du det? Hur tillför din idé ett värde till kunden? Kanske hjälper du flera olika grupper? Isåfall är ett bra tips att göra en Lean Canvas för varje målgrupp då det kan förändra alla möjliga aspekter som du får. En grupp kan tex vara Bio Tech studenter i Uppsala, en annan grupp kan vara folk i näringslivsbranschen.

Lean Canvas Models delar upp de olika aspekterna som:

  • Problem/Behov – Lista topp 3
  • Lösning– Beskriv din lösning
  • Unikt värderbjudande – Hur tillför idén värde till kunden?
  • Unik fördel – Vad i din produkt eller tjänst gör dig unik och svår att kopiera?
  • Kundsegment/Målgrupp(er) – Vilka målgrupper vill du nå? Vilka egenskaper har de? Vilka är de första (early adopters) som kommer att köpa produkten eller tjänsten?
  • Alternativ idag – Hur löser målgruppen problemet idag?
  • Nyckeltal – Vad mäts din framgång på?
    Olika typer av nyckeltal: ekonomiska, ekologiska, sociala
  • Kanaler – Hur når du kunden? Genom vilka kanaler?
    Kanalfaser:
    1. Uppmärksamhet – hur kan vi öka medvetenheten om vårt företags produkter och tjänster?
    2. Utvärdering – hur kan vi hjälpa kunden att utvärdera vår organisations värdeerbjudande?
    3. Köp – hur gör vi det möjligt för kunden att köpa specifika produkter och tjänster?
    4. Leverans – hur levererar vi ett värdeerbjudande till kunden?
    5. Service efter köpet – hur ger vi kunden support?
  • Kostnader – Hur mycket kommer det att kosta?
  • Intäkter – Vad blir intäkterna?

Tidigare i Möjlighetskartan så bekantade vi oss med Lisa. Hon älskar att vara utomhus och att träna. Hon pluggar också på Uppsala Universitet. Hon har märkt att det enda sättet att vara utomhus och att träna är på utomhusgym som ligger långt ifrån där hon studerar, vilket hon tycker är jobbigt då hon ofta inte har tid att cykla så långt bort eller känner att det börjar bli kallt och jobbigt att ta sig till andra änden av stan. Lisa har en idé. Tänk om det skulle finnas ett utomhusgym precis bredvid hennes universitet. Ett utomhusgym för stressade studenter. Men finns det en efterfrågan? Skulle folk gå dit och träna? Kan hon tjäna några pengar på det? För att ta reda på det så kollar vi hur Lisas idé skulle se ut i en Lean Canvas!

  • Vi börjar med att ge Lisas idé ett namn. ”Utomhusgymmet Uni”.

  • I nästa steg kan vi specificera vem kunden/målgruppen skulle vara. Personer som gillar att träna utomhus men sedan borde antingen jobba eller studera på Uppsala Universitet. Lisa smalna ner sin målgrupp och bestämmer sig för att de ska vara stressade studenter på Uppsala Universitet.

    För att ytterligare ringa in kunden/målgruppen är det enklast för Lisa att nu ta reda på om andra studenter också har samma problem som henne. Till exempel att utomhusgymmet är placerade långt från Uppsala Universitet eller att det är för krångligt att ta sig dit, att man kanske struntar i att träna helt för att det inte är nära, är för stressad för att ta sin tid att hitta etc. Det är en bra idé att hålla en så smal och specifik målgrupp som möjligt då det hjälper Lisa dramatiskt i de nästa stegen. Man kan såklart alltid bredda målgruppen senare.

  • Nästa steg i Lisa ska fylla i på sin Lean Canvas är problemet. Lisa vet redan att det inte finns ett utomhusgym vid Uppsala Universitet och att det åtminstone för henne är riktigt jobbigt att behöva åka till andra sidan stan för att ha tillgång till ett utomhusgym varje dag. Vad kan då bli ingredienserna för lösningen på detta problem? Lisa tror att hennes målgrupp skulle uppskatta ett utomhusgym som har flera olika och lite annorlunda stationer med bra kvalité på materialet. Utomhusgymmet ska såklart också vara väldigt nära Uppsala Universitet och kännas tillgängligt även om du har kort tid att träna pga av stress.

  • Nästa steg är att kolla på Lisas unika värdeerbjudande. ”Det bästa utomhusgymmet vid Uppsala Universitet”. Det är rätt så lätt att vara unik när du är den enda, inte sant? 😉

  • Den unika fördelen är att Lisa råkar känna en person som jobbar på ett företag som ger material till utomhusgym och som mer än gärna vill hjälpa Lisa med hennes idé. Hon är också väldigt intresserad av träning och har en massa förslag om nya ”hippa” stationer man kan tänkas göra.

  • Kanaler. Hur kan Lisa nå stressade studenter som gillar att träna utomhus? Reklam affischer på campus där studenter rör sig kanske? Via sociala medier? Ska Lisa kanske ta kontakt med olika studentkårer? Träna utomhus grupper på Facebook? Lisa tror också på positiv ryktesspridning bland studenterna är viktigt för detta kundsegment.

  • För att se om Lisas lösning fungerar så är det bra att använda sig av nyckeltal som mäter ens framgång. Om studenter återkommer till utomhusgymmet så visar det att de faktiskt ser ett värde i det. Andra mätbara medel kan tex vara bra kvalitén på materialen som användas till att bygga stationerna, eller att det är en hållbar idé.

Nu är det din tur! Fyll i din Lean Canvas och kom ännu närmare i hur din idé skulle kunna se ut i verkligheten!

Relaterade historier

Se alla historier
Möjlighetskartan

Hur kommer man på en idé?

Möjlighetskartan är ett verktyg man kan använda sig av om man vill...

Läs mer

TOOKIG-METODEN

Tookig är Drivhusets ledarskapsmetod skapad för innovations och utvecklingsprocesser där vi väljer...

Läs mer

LOOPA-METODEN

Loopa är ett konkret och handlingsbaserat arbetssätt för hur du kan utveckla...

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!