VÄLJ DITT DRIVHUS

Gå till Drivhuset Norden
UPPSALA
SV

Funderar du på att starta företag?

Här har vi samlat vanliga frågor som vi ofta stöter på, kanske du hittar svaret på just din fråga!

Frågor & svar

1. Jag saknar utbildning inom ekonomi, kan jag starta företag då?
Det är en väldigt relevant fråga. Ordet företag förknippas ofta med ordet ekonomi. Ord som siffror, bokföring, matematiska formler för att kalkylera en perfekt budget, bokslut och deklaration, några av oss blir motiverade av dessa termer medan andra tappar den, eller rent av tror att man aldrig kommer kunna driva eget företag om man inte har en kandidat i ekonomi. Detta är såklart helt fel! Företagande handlar om så mycket mera än ekonomi och formler! Idag finns det också mycket stöd och hjälp att få, både inom företagsstödjande systemet, men också av revisorer på professionella byråer. Med det sagt finns det saker som man behöver kunna, då man som företagare är ansvarig över ekonomin och att den sköts på ett korrekt vis. Du behöver inte känna att du ska kunna allt utantill, men man borde vara öppen att lära sig mera kring ekonomi och exempelvis lära sig grunderna i hur bokföring funkar. Genom att vara öppensinnad kommer du få större förståelse i längden om hur ditt företag mår, kunna se trender, och göra analyser. Den där ”AHA!”-känslan när man kopplar ihop bokföringen med verkligheten, och att man genom det kan förbättra sitt företagande, det är då det är roligt!
2. Det verkar vara väldigt krångligt att starta företag och det juridiska skrämmer mig. Är rädd att göra fel och bli straffad.
Straffad vill ingen av oss bli, och som vi gick igenom i fråga 1, finns det saker inom företagande som kan vara utmanande. Att vara den som har ansvaret över ekonomi och det juridiska kan vara skrämmande. Man ska ha med sig att ingen föds till att vara företagare, det är något man lär sig, vilket betyder att det är ingen som kan allt från början. Om det blir fel, går det med stor sannolikhet att rätta till. Rättsväsendet jagar inte småföretagare som precis startat och råkar göra fel, de letar efter de som systematiskt gör fel, och är kriminella. Nyckeln är, ordning och reda, att kvitton och dokumentation sker organiserat samt att det är viktigt att ha koll på de lagar inom det som man verkar med sitt företag. Att man gör sin research och läser på. Även här finns det hjälp att få! Många myndigheter har bra information på deras sidor för näringsidkare. Om du inte hittar det du söker, ring den myndighet som kontrollerar just ditt område, exempelvis jordbruksverket eller livsmedelsverket. I vissa fall kan det även vara klokt att få juridisk rådgivning av en legitimerad jurist, som får kolla på just ditt ärende!
3. Jag kan ingenting om företagande och vet inte vart jag ska börja.
Du vet när man kör bil på natten, det är mörkt och molnen ligger tätt, endast bilens lampor och ljusstrålar genererar en ljustunnel framåt på cirka 300 meter. Man ser en del av vägen, men inte alla framtida kurvor, hinder, och svängar! Det är även så man brukar beskriva företagsresan! Man kan planera och planera, men man kommer aldrig kunna se hela vägen eller vad man behöver lära sig under tidens gång! Man tar några steg framåt varje vecka, utvecklar och ändrar. Drivhuset och UIC är två aktörer inom företagsstödjande systemet som hjälper till i ett tidigt stadie, vi har verktyg och coacher som gärna stöttar dig på din resa. Drivhuset stöttar ofta tidiga idéer som inte alltid heller har innovationshöjd, medan UIC är en inkubator som hjälper idéer med innovation och skalbarhet. Vilken idé du än har, ska du veta att det finns hjälp att få, och ingen har koll på allt från början! Det är också det som är spänningen med företagande, man vet aldrig riktigt säkert vart man hamnar, men en sak är 110 % säker, om man inte startar hamnar man ingenstans!
4. När jag tänker på min idé måste allt vara perfekt, allt måste vara på plats, och därför kommer jag inte igång. Jag är perfektionist.
Att vara företagare innebär att ha koll på många olika delar, kunden, försäljning, marknadsföring, design och brand, innovation, prototyp, hemsidor, sociala medier, investeringar, programmering.. ETC..! Det är omöjligt att ha allt perfekt från början! Bara för att ni ska släppa perfektionist-tänket, googla ”Apple first logo”.. Ett företag som vi idag tänker är i framkanten kring design och innovation. Något som deras första logga kanske inte riktigt representerar, eller hur? De ändrade loggan väldigt snabbt, och där har vi det, det går alltid att ändra sig på vägen, speciellt i början innan saker och ting har blivit en självklarhet hos sina kunder. Steve Blank, en annan profil inom entreprenörskap har ett känt citat ”No Business Plan Survives First Contact with Customers”. Det betyder att man kan sitta i sitt rum och planera, men du vet inte egentligen hur idéen kommer se ut förens efter att du har testat det med verkligheten! Så det är viktigt att göra redan i början av sin resa. Summa summarum, ut och testa, utveckla, lär dig, gör om och ändra, prata med dina kunder och människor! Perfektion kommer med tiden, men du ska också veta att man aldrig blir riktigt klar.
5. Jag har en idé som jag verkligen skulle vilja förverkliga, men jag saknar tid.
Vi har alla 24 timmar på ett dygn. Vi har dock olika saker som vi måste göra eller lägga vår tid på. Arbete, familj, barn och partner. Det är enkelt att säga att det är en prioriteringsfråga. Men om du har en dröm om att en dag starta företag, börja bygg på drömmen stegvis, lite varje dag eller någon dag i veckan, kan du hitta 1 timme, kanske 30 minuter på lunchen? Som vi pratade om under fråga 4. Det behöver inte vara perfekt utan nyckeln är att få bollen i rullning! Ta stöd via någon av aktörerna i stödsystemet om hur man tar fram en road-map som du kan jobba med stegvis! En dag har stegen blivit till ett komplett företag, och du kan nu jobba med din dröm!
6. Jag är rädd för att jag ska bli ensam när jag startar företag.
Det är bra att du tänker på hur du ska vara hållbar som människa i ditt företagande. Gemenskap är viktigt för många, särskilt när vi gör något som är långsiktigt och dessutom krävande, som att utveckla en affärsidé. Därför finns det också många möjliga gemenskaper du kan ta del av när du gör detta! Andra behöver dig lika mycket som du behöver dem. Dessa grupper finns kopplade till företagsstödjande systemet som Drivhuset, co-workingställen som Base10, på facebookgrupper för företagare, m.m. Att direkt kontakta personer som sysslar med liknande verksamhet som du är också ett sätt att odla värdefulla kontakter. Med dem kan du både bolla professionella frågor och även personliga utmaningar med företagandet. De har varit med om liknande saker som du kommer vara med om, och de blir nog bara glada av att öka sitt nätverk av likasinnade.
7. Det känns som det är en stor risk ekonomiskt att starta företag?
Du kan alltid minimera riskerna med att starta och utveckla ditt företag. Man kan komma mycket längre än många tror helt gratis eller till en låg kostnad i sin affärsutveckling. Att lära sig snabbt, enkelt och billigt är bra ledord när man utvecklar sin affärsidé och företag! Några saker som kan minimera risk är en tydlig affärsplan, marknadsundersökning, budget och tydlig kundanalys! Detta är också något som företagsstödjande systemet kan hjälpa till med. Det finns även bra mallar på Verksamt.se samt Almi.se. Om du utvecklar din affärsidé och företag organiskt utifrån kunskap om din målgrupp (inte bara dina antaganden om dem) så behöver det inte innebära någon större risk än du förstår väl och är villig att ta.
8. Jag är rädd för vad folk ska tycka om min idé och om jag misslyckas kommer alla veta det.
Detta kan vara ett stort hinder för många, särskilt oss som är perfektionistiskt lagda. Den sociala risken i att tappa ansiktet inför nära och kära, intressenter och ibland även främlingar är påtaglig för många. Här gäller det att låta djupare värden än så ta plats istället för din oro. För varje idé du vågar testa så växer ditt mod och dina insikter om vad som funkar och inte. Att “misslyckas” är inget annat än ett perfekt tillfälle att lära sig något. Dessutom växer din känsla av att det inte är så farligt att misslyckas. Ingen lyckas på en gång, det är en naturlig del av processen, att ramla för att sen resa sig igen! Dessutom vill vi väl omringa oss med människor som stöttar oss oavsett hur det går, eller hur?
9. Min idé kräver investeringar, men jag känner ingen investerare.
Tur att det finns nätverk och organisationer där du kan hitta investerare då! Connect Sverige, Almi Invest och UIC är tre exempel på aktörer som har nätverk för investerare. Är du även forskare eller student på SLU eller UU, kan du ta kontakt med SLU Holding respektive Uppsala universitet innovationskontor, som kan stödja din innovativa idé! D Du även kan läsa på och höra av dig till dem för att börja förstå hur det fungerar med investeringar. Ett annat tips är att höra av sig till personer som grundat företag och tagit in investeringar i liknande fält som du vill arbeta med, och fråga hur de lyckats med det. Många delar gladeligen med sig om sin resa!
10. Min idé kräver programmering, men jag känner ingen programmerare.
Kanske kräver din idé detta framöver, men i början finns det troligen mycket annat du själv kan arbeta med för att bekräfta din idé. När du har en tydligare bild, finns det digitala verktyg som är gratis eller billiga, exempelvis “Figma”. Med detta verktyg kan du ta fram visuella prototyper som du kan testa mot din målgrupp för att samla in feedback. Det finns många exempel på personer helt okunniga i programmering som, när de hittat något de verkligen vill testa, lyckats lära sig det som behövs för att skapa en första version själva. Sen kan det finnas möjligheter att kontakta programmeringsstudenter på olika nivåer som vill ha riktiga case, som kanske din affärsidé, att jobba med. Eller färdigutbildade programmerare som är öppna för att arbeta som del av ditt team mot en andel i det framtida företaget. Dessutom finns det många konsultbolag som hyr ut sina tjänster, för att förverkliga din digitala idé!
11. Jag är orolig att någon ska kopiera min idé innan jag hunnit ta patent!
Det kan kännas som att dina grymma idéer ska stjälas från dig, snos under din näsa, för att du inte varit “försiktig nog” när du tar ut den i världen för andra att se. Dock så är det ofta sämre för din idé att vara fast inne i dig och aldrig få andas frisk luft! Det är bara i “verkligheten” den på riktigt kan växa till något verkligt och värdefullt för både dig och andra! Att utveckla en idé är inte något som görs i en handvändning utan det kräver långsiktigt arbete och ödmjukhet inför att den troligen kommer förändras mycket i takt med att du lär dig om din målgrupp. I början är det oftast mycket viktigare att börja kommunicera med individer från sin målgrupp för att lära sig om dem, vilket till och med görs bättre om du låter bli att berätta om din idé och istället ställer öppna frågor inom kontexten för din idé. Alla inom företagsstödjande systemet behandlar sina möten konfidentiellt, så du kan i lugn och ro tala ut med någon professionell och erfaren inom företagsutveckling.
12. Jag hade en bra idé, men när jag googlade märkte jag att den fanns redan… Så jag tappade motivationen.
Att en idé redan lever och frodas där ute är bara bevis för att den efterfrågas, vilket snarare borde stärka din motivation, för det visste du ju inte innan! Nu gäller det för dig att förstå hur de fungerar, vilken målgrupp de jobbar mot, vad deras kunder tycker om dem – så att du kan testa något som är annorlunda på något sätt eller helt enkelt bättre. Exempelvis kan du rikta samma idé mot en annan målgrupp. Låt säga att din konkurrent vänder sig som mot äldre ensamboende par, skulle du kunna fokusera på småbarnsfamiljer istället? Eller använda en annan kanal där du når målgruppen? Exempelvis en mer digitaliserad lösning än dina konkurrenters. Eller att göra din idé till något mer exklusivt och lyxigt istället för det som finns idag. Här sätter bara kreativiteten gränser!

Fortfarande osäker eller har flera funderingar?
Du kan alltid boka vägledning med oss på Drivhuset!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!