VÄLJ DITT DRIVHUS

Gå till Drivhuset Norden
UPPSALA
SV

Pitcha som ett proffs!

Det förekommer alltför ofta att entreprenörer vill visa upp hur deras idéer kommer att göra succé genom att demonstrera komplexa affärsplaner med avancerade kalkyler och beräkningar i syfte att övertyga investerare att just deras innovation är värd att satsa sitt kapital på.

Även om detta kommer till att bli väsentligt material så är det inte affärsplanen som utgör din säljande pitch utan det är din kommunikationsstrategi som får publiken att lyssna på dig och din idé.
5 simpla byggstenar att ta hänsyn till när du förbereder en pitch:

(P) roblemlösning.

Ge dina lyssnare ett scenario där din idé skulle fylla en funktion.

(I) nspirera.

Berätta om hur du kom fram till din idé och låt dina lyssnare relatera till dig. Pathos is key!

(T) änk som din publik.

Kom till saken. Tänk dig ett scenario där du just startat eget och råkar stöta på någon i en hiss som skulle kunna vara värdefull för dina affärer. Du har cirka 30 sekunder på dig innan hissen anländer nere i lobbyn. Vad vill du ha sagt?

(C) oncise.

Eller, ‘know your audience’. Vem pratar du med? Vad är deras mål och vad värderar de högt? I vilket sammanhang skulle de uppskatta din idé? Anpassa din story efter deras behov.

(H) järta.

Var passionerad, det smittar av sig! Det är inte bara din idé du säljer, det är viktigt att du säljer in dig själv – så glöm inte leendet.

Dessa grundläggande tips är alltid bra att ha med sig i bakfickan. Men för fler ess i rockärmen finns det oerhört mycket mer, bra material att undersöka och ta del av. Hör av dig till oss på Drivhuset och håll dig uppdaterad på våra sociala medier för att lära dig mer om att pitcha!

Relaterade historier

Se alla historier

Lean Canvas – Att testa sin idé

Lean Canvas Model är en mall som bygger på den populära Lean...

Läs mer

En konkurrent – hot eller vän?

Att generera idéer och ta fram ett affärskoncept är ofta en lång...

Läs mer

Att bedriva en hobbyverksamhet

Att driva en hobbyverksamhet kan vara en utmärkt möjlighet för de som...

Läs mer

LÄR KÄNNA DIN MÅLGRUPP

Det förekommer ofta att entreprenörer ställer sig frågan: Min produkt och/eller tjänst...

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!